‘Amazon stuurt alle collega’s weer een volledige werkweek naar kantoor.’ ‘Inrichting kantoren nog te vaak afgesteld op vijf dagen.’ ‘Werkgevers leveren half werk bij invoering hybride werken.’ Zomaar een aantal recente krantenkoppen. Hybride werken blijft voor veel werkgevers een zoektocht naar balans. Overijssel Onderweg vroeg 50 bedrijven naar hun zoektocht. We delen graag met jullie de resultaten.
Belangrijkste inzichten
Uit ons onderzoek volgen een aantal opvallende uitkomsten. Zo geeft ruim 60 procent van de respondenten aan niks te doen aan werkdagspreiding. Daartegenover staat dat ruim 70 procent wel degelijk beleid heeft gemaakt voor hybride werken.
Wat opvalt is dat bij de meeste organisaties de werknemers standaard 2/3 dagen op kantoor zijn. Dat de dinsdag en donderdag (nog steeds) de drukste dagen zijn. Dat er vaak vaste thuiswerkdagen zijn.
Dit zijn patronen die passen bij de landelijke trend. Toch zijn er ook een aantal specifieke uitkomsten benoemd.
Zo hebben een aantal werkgevers de kantoorpanden afgestoten waardoor ze geen kantoor meer hebben. Sommige bedrijven verhuren inmiddels een deel van de kantoorruimte. Weer anderen hebben het aantal werkplekken verminderd en het aantal vergaderruimtes vergroot. Het reserveren van werkplekken en van parkeerplekken heeft ook bij een aantal bedrijven zijn intrede gedaan.
De focus op werk-privébalans noemt bijna iedereen als belangrijk aandachtspunt. Een lager ziekteverzuim wordt door enkele organisaties opgemerkt als resultaat van het hybride werken. Om de verbinding goed te houden met collega’s hebben we allerlei creatieve inspanningen teruggekregen. Een uurtje afval prikken, weekend Vlieland, week Spanje, bezoek aan bejaarden, terugkomdagen, pizzabakker op kantoor, karten op eigen terrein, borrels, pubquiz inzetten als cursus, challenges via Teams, roze werkbus..
Belangrijkste meegegeven lessen
- ‘Denk in kansen en mogelijkheden. Kijk naar wat er wel kan ipv wat er niet kan.’
- ‘Gewoon doen. Werk vanuit de top en begin klein, maar voorkom dat mensen denken dat ze iets missen als ze er niet zijn.’
- ‘Start met bedenken vanuit de top, maak een werkgroep waar elke ‘laag’ is vertegenwoordigd en blijf evalueren.’
- ‘Durf een plan te maken waar hybride werken een onderdeel van is. Ga met elkaar in gesprek, ga na waar je als organisatie voor staat en bouw naar een plan.’
- ‘Begint bij aantrekkelijk werkgeverschap en een goede werk-privébalans.’
- ‘Veranderen is nodig, maar neem er de tijd voor en geef mensen ruimte.’
- ‘Houd als werkgever rekening met gedrag. Dat is een groot onderdeel van de verschuiving naar het echte hybride werken. Gedrag verandert niet zomaar, dus geef mensen ook de tijd en ruimte om te kunnen en willen veranderen.’
- ‘Faciliteer medewerkers goed, zorg ervoor dat hardware en software op orde zijn en laat zien dat je vertrouwen hebt in de werknemers. Geef een stukje vrijheid en vertrouw erop dat mensen hun werk goed uitvoeren.’
- ‘Vraag wat werknemers leuk/prettig en wat niet. Ga na waar de grootste ‘pijn’ zit. Laat als werkgever zien dat je openheid, nieuwsgierigheid en veiligheid waardeert.’
- ‘Vertrouw erop dat thuiswerken ook echt kan en efficiënt kan zijn.’
- ‘Zorg dat je beschikt over de juiste online tools om mee te werken en zet meer in op spreiding over de week per team. Hybride werken stopt niet bij hybride werken.’
Over Overijssel Onderweg
Overijssel Onderweg probeert werkgevers met kennis en expertise te ondersteunen om hybride werken en reizen zo goed mogelijk te borgen. Het draagt bij aan minder mobiliteit (de meest duurzame reis is de niet-gemaakte reis) en aan spreiding over de dag en de week.
Benieuwd hoe jij kunt bijdragen aan duurzame mobiliteit?
Neem direct contact op met één van onze mobiliteitsmakelaars en ontvang onafhankelijk, persoonlijk advies op maat.
Regio West-Overijssel
06 2535 7227
a.helfrich@overijssel.nl
Regio Twente
06 2557 8096
r.rutten@overijssel.nl