• Ik ontvang graag de nieuwsbrief!

    Stuur de nieuwsbrief naar:

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Neem contact op

Neem contact op

Maak kennis met je mobiliteitsmakelaar

Regio West-Overijssel

Arnold Helfrich

06 2535 7227

Regio Twente

Raymond Rutten

06 2557 8096

Je stimuleert thuiswerken met je beleid en hebt goede voorzieningen, maakt het aantrekkelijker om de fiets of trein te pakken, je reiskostenvergoeding en parkeerbeleid aangepast. Klaar! Toch?

Helaas blijkt de praktijk vaak weerbarstiger. Het bieden van aantrekkelijke regelingen alleen is niet voldoende om je medewerkers duurzamere en actievere mobiliteitskeuzes te laten maken. Goede en doorlopende interne communicatie is zeer belangrijk. Ook al is je aanbod perfect, je medewerkers moeten wel weten wat de mogelijkheden zijn.

Vul de enquête in en ontvang direct een advies op maat!

Zes slimme maatregelen voor werkgevers

  1. Ken je medewerkers
    Ander reisgedrag begint met inzicht. Hoe reizen je medewerkers nu? Het is belangrijk om de wensen, motivatie en (on)mogelijkheden van je medewerkers te weten. Onze mobiliteitsindex en postcodescan geven je de antwoorden.
  2. Laat weten wat je te bieden hebt
    Weten al je medewerkers wat voor regelingen en voorzieningen er al zijn? Vaak denk je van wel maar is dit in de praktijk bij lang niet iedereen bekend. ‘Hebben wij een fietsplan dan?’, ‘Kan ik die deelauto ook gebruiken?’. Zet je bestaande beleid regelmatig in de spotlight en neem niet voetstoots aan dat iedereen overal van op de hoogte is.
  3. Maak het makkelijk
    Maak het je medewerkers zo makkelijk mogelijk om gebruik te maken van jullie voorzieningen en regelingen door goede interne communicatie. Zorg dat informatie, voorzieningen en middelen duidelijk, zo simpel mogelijk, laagdrempelig en goed vindbaar zijn en dat iedereen ervan op de hoogte is.
  4. Maak gebruik van verandermomenten
    Ingrijpende wegwerkzaamheden of een verhuizing: dit soort grote veranderingen zijn hét moment om oude patronen te doorbreken en je medewerkers anders te laten reizen. Een dergelijke verandering zorgt voor een heroverweging van het huidige gedrag. Bekijk samen welke alternatieven medewerkers hebben en geef ze een persoonlijk reisadvies. Kunnen ze bijvoorbeeld ook met OV of fiets komen? Hoe kun je dit zo makkelijk mogelijk maken? Ook nieuwe medewerkers kun je relatief makkelijk ‘sturen’ in hun manier van reizen. Geef ze bijvoorbeeld de eerste drie maanden een OV-kaart en laat ze pas daarna kiezen tussen leaseauto en OV. Hulp nodig? Overijssel Onderweg helpt je graag op weg. Neem contact op met de mobiliteitsmakelaar in jouw regio.
  5. Geef het goede voorbeeld
    Gedrag is besmettelijk dus maak daar vooral gebruik van. Zet je fietsers in het zonnetje. Laat directie en management het goede voorbeeld geven en hen vertellen over hun woonwerkritten in het OV of de voordelen van thuiswerken. Maak ambassadeurs van die collega’s die al enthousiaste elektrisch rijders zijn.
  6. Doe mee aan een campagne
    Door mee te doen aan een gedragscampagne, geef jij je medewerkers een duwtje in de richting van blijvend ander reisgedrag. Bijkomende voordelen: je hebt er zelf weinig werk aan en deelname is vaak nog gratis ook! Je kunt bijvoorbeeld meedoen aan landelijke campagnes zoals Zo Werkt Het, die richt zich op mobiliteit & flexibel werken.

Hieronder nemen we de tips nog eens met je door: