Overijssel Onderweg zijn oorsprong ligt precies 20 jaar geleden. Genoeg reden voor een gesprek met programmamanager en mobiliteitsmakelaar Arnold Helfrich. Met hem blikken we terug maar kijken we vooral vooruit. Volgens hem zijn de thema’s van toen nog steeds extreem actueel. ‘De recente motie van Van Dijk over spreiden en mijden is daar het perfecte voorbeeld van.’
Zullen we bij het begin beginnen?
Lijkt met een goed plan! Voor de oorsprong van het programma gaan we naar 2004. Destijds was dat toevalligerwijs ook een motie (van Dijkstra/vd Ham), over het verankeren van Mobiliteitsmanagement in de wet milieubeheer. Het was een voorwaarde voor een milieuvergunning om iets met mobiliteitsmanagement te doen. Eigenlijk kan je het vergelijken met wat er nu gebeurt rondom de registratieplicht Werkgebonden Personenmobiliteit.
Wat is het grootste verschil met 20 jaar geleden en nu?
Destijds moesten we als provincie werkgevers echt actief wijzen op iets als een fietsplan. Echt wijzen om iets te gaan doen met het mobiliteitsbeleid. Nu zijn werkgevers daar zelf al veel actiever mee bezig, ze komen naar ons toe met de vraag of we mee kunnen kijken.
Wat is er in de tussentijd allemaal gebeurd?
Toevallig heb ik daar recent een presentatie over gegeven. Onderstaande slide geeft een mooi overzicht van hoe het programma zich door de jaren heen heeft ontwikkeld. Van een landelijke focus, naar een focus op regio’s als Twente en Zwolle, tot een provinciale aanpak in de vorm van Overijssel Onderweg. Die samenvoeging van Twente en Zwolle is nog vrij recent. Een logische stap wat mij betreft, we lopen tegen dezelfde uitdagingen aan en kunnen bij de oplossingen elkaar juist goed gebruiken. Zo werken we ook binnen de provincie met alle programma’s steeds beter met elkaar samen.
Kan je dat toelichten?
We hebben dit jaar steeds vaker logische verbindingen gemaakt met andere beleidsvelden. Vooral binnen VSD (Onderwijsaanpak, Doelgroepenaanpak, Deelmobiliteit, Fietsstimulering). Maar ook daarbuiten zoals op Verkeersveiligheid, Laadinfra, Bedrijventerreinenaanpak, Verstedelijkingsopgave, OV, Smart Mobility, Mobiliteitshubs, RMP etc. Mobiliteit raakt enorm veel beleidsvelden, dan is het ook logisch om onze collega’s van de andere afdelingen actief op te zoeken.
Wat kan je over het jaar 2024 vertellen?
We hebben in 2024 weer laten zien dat mobiliteit in Overijssel minder, anders en schoner kan. We bereiken steeds meer werkgevers en hebben steeds meer actieve werkgevers. Dit resulteert ook in een groeiend aantal ambassadeurwerkgevers van Overijssel Onderweg.
De nieuwe registratieplicht Werkgebonden PersonenMobiliteit (WPM) levert veel nieuwe aandacht op, maar ook wat gemopper. Daarbij hebben wij als Overijssel Onderweg een praktische regionale adviesrol en zetten we met name MobilityAnalyst in om werkgevers er bij te adviseren en te ondersteunen.
Zit hier een grote behoefte?
Zeker! Mede hierdoor hebben we steeds meer werkgevers in MobilityAnalyst staan. Inmiddels 55 duizend postcodes van medewerkers die werken in Overijssel. Deze data weten we weer in te zetten voor andere doelgroepen zoals bijvoorbeeld de onderwijsaanpak en de mobiliteitshubsaanpak.
Wat is nog een aandachtspunt voor Overijssel Onderweg?
Een les is dat we goed op weg zijn bij de 100+ werkgevers, maar in Overijssel werken de meeste mensen bij familiebedrijven en met name in het MKB. Hier gaan we volgend jaar meer aandacht op richten.
Kan je meer over de focus van de komende jaren delen?
Ons hoofddoel is dat Overijssel een fijne plek is en blijft voor mensen om te wonen, werken en te ontspannen. Vanuit Overijssel Onderweg blijven we daarom inzetten op het samen met werkgevers van stimuleren van duurzame mobiliteit.
Daarbij zetten we in op spreiden en mijden in de verkeersdruk. Verantwoord omgaan met schaarse ruimte. Bevorderen vitaliteit van de medewerkers. En het stimuleren keuzegedrag binnen mobiliteit (meer keuzereizigers!).
Die aandacht voor de keuzereiziger is echt een belangrijke doelstelling. Daarnaast is de verbreding naar het MKB ook een shift in onze aanpak.
Waar krijg je de meeste energie van als je er zo over praat?
Dat mobiliteit echt een belangrijk thema is. Mobiliteit gaat over brede welvaart. Over het stimuleren van duurzaam reisgedrag. Met schone lucht, minder geluidsoverlast en meer biodiversiteit als gevolg. Wij zetten ons elke dag met werkgevers in om hier stappen in te zetten. Je merkt dat het een opgave is die we echt samen op willen pakken. De energie die er zit mogen wij verder verspreiden en soms nog verder aanwakkeren, dat zorgt ervoor dat wij met een grote glimlach ons werk doen!
Benieuwd hoe jij kunt bijdragen aan duurzame mobiliteit?
Neem direct contact op met één van onze mobiliteitsmakelaars en ontvang onafhankelijk, persoonlijk advies op maat.
Regio West-Overijssel
06 2535 7227
a.helfrich@overijssel.nl
Regio Twente
06 2557 8096
r.rutten@overijssel.nl