Duurzame mobiliteit wordt voor grote organisaties steeds belangrijker. De ANWB kent zelf 5000 medewerkers en streeft actief naar nul verkeersdoden, nul emissie en nul file. Belangrijk wapen in die strijd is de zelf ontwikkelde vervoerladder: hoe duurzamer de medewerker reist, hoe hoger de vergoeding, die uiteindelijk kan oplopen tot ruim 200 euro per maand. Het succesvolle mobiliteitsbeleid heeft de ANWB inmiddels meerdere prijzen opgeleverd én vele tientallen andere bedrijven geïnspireerd.
In 2030 moet de CO2-uitstoot van de ANWB-medewerkers met 50 procent zijn gereduceerd ten opzichte van 2016. Simone Eeken, HR-adviseur van de ANWB, is helder over de ambities. ‘Onder het mom van ‘practice what you preach’ willen wij met ons nieuwe mobiliteitsbeleid andere organisaties en bedrijven inspireren.’
Vervoerladder
De ANWB doet dat door middel van de ‘vervoerladder’ die ze hebben opgesteld voor woon-werkverkeer. Het principe ervan is simpel: hoe duurzamer je reist, hoe hoger de vergoeding die je ontvangt.
De eerste trede van de ladder is meteen de meest duurzame en dus ook het meest lucratief: medewerkers die een dag thuiswerken, ontvangen daarvoor een vergoeding van 2,35 euro (onbelast) per dag. Wie fietsend of lopend naar het werk gaat, betreedt de volgende trede en ontvangt daarvoor 18 cent per kilometer. Reizen met het OV? Dan kom je op de derde trede en krijg je een OV-kaart 100 procent vergoed. Minst aantrekkelijk is het om de auto te pakken: dat levert een vergoeding van 15 cent per kilometer op, met een maximum van 40 km enkele reis.
Per dag bepalen hoe je reist
De vervoerladder is bijzonder door de flexibiliteit en keuzevrijheid die medewerkers krijgen. Ze kunnen per dag bepalen hoe ze reizen en ook binnen die reis weer uiteenlopende vergoedingen krijgen. ‘Dat betekent in de praktijk dus dat je de ene dag misschien een keer met de auto naar het werk gaat, maar de volgende dag de trein pakt. Lopend naar het station, met de trein naar de locatie waar je werkt, en voor de ‘last mile’ een OV-fiets? Geen probleem’, stelt Eeken. Als extra stimulans om duurzaam te reizen, kunnen medewerkers een subsidie voor de aanschaf van een (e-)fiets aanvragen of 1.000 euro subsidie voor een elektrische auto.
Rapportageverplichting vanaf 1 juli
De vervoerladder vraagt van medewerkers dat ze in een speciaal programma (Reisbalans) dagelijks bijhouden hoe ze reizen en met welk vervoermiddel. Vooraf voeren medewerkers hun ritten in en na de werkdag hoeven ze dit alleen nog te bevestigen. Vergoedingen worden vervolgens direct uitbetaald. De ANWB is daarmee al klaar voor de toekomst, of beter gezegd: klaar voor de rapportageverplichting werkgebonden personenmobiliteit. Want: werkgevers met meer dan 100 werknemers zijn vanaf 1 juli verplicht de zakelijke reizen van hun medewerkers bij te houden en ook te rapporten over het woon-werkverkeer. ‘Dat doen we nu al, dus daarmee kunnen we straks meteen aan die verplichting voldoen.’
In 2050 nul CO2-uitstoot
De eerste stip op de horizon dient zich al in rap tempo aan: de CO2-uitstoot in 2030 moet 50 procent lager liggen dan in 2016, zo is de ambitie van de ANWB. Het uiteindelijke doel is dat er in 2050 met zakelijke reizen nul CO2 wordt uitgestoten. Dankzij het mobiliteitsbeleid, dat in 2021 in werking trad, gaat het al behoorlijk de goede kant op: ten opzichte van 2016 is de CO2-uitstoot binnen de ANWB al met 55 procent gedaald. Misschien net zo belangrijk vindt Eeken dat de ANWB met het beleid, en dan vooral de vervoerladder, tientallen andere grote bedrijven heeft weten te inspireren. ‘We wilden koploper worden, en dat lijkt gelukt.’
Benieuwd hoe jij kunt bijdragen aan duurzame mobiliteit?
Neem direct contact op met één van onze mobiliteitsmakelaars en ontvang onafhankelijk, persoonlijk advies op maat.
Regio West-Overijssel
06 2535 7227
a.helfrich@overijssel.nl
Regio Twente
06 2557 8096
r.rutten@overijssel.nl