In het eerste kwartaal van dit jaar is er onderzoek gedaan naar de behoeften op het gebied van communicatie. Verschillende bedrijven en instellingen, willekeurig gekozen, hebben hun wensen en behoeften kunnen aangeven als het gaat om communicatie via de kanalen Twente Mobiel en Zwolle Mobiel. Uit dit zogeheten doelgroeponderzoek komen verschillende zaken naar voren. Met als concreet resultaat een nieuwe website en een nieuwe programmanaam: Overijssel Onderweg!
Opzet onderzoek
Om vanuit diverse hoeken een goed beeld te krijgen van hoe er naar Twente Mobiel en Zwolle Mobiel wordt gekeken, zijn diverse mensen geïnterviewd. Mensen uit de stuurgroep van het programma, waaronder wethouders, en daarnaast willekeurig gekozen HR-medewerkers van bedrijven uit de regio.
Door middel van semigestructureerde interviews kwamen onderwerpen aan bod zoals het gebruik van de huidige websites, gebruik van de huidige nieuwsbrieven, de visie van de organisatie m.b.t. duurzaam en slim mobiliteitsgedrag en de algemene behoeften op communicatiegebied.
Resultaten
Opvallend was dat door de corona bedrijven en instellingen zelf al druk aan de slag zijn gegaan met thema’s als hybride werken en mobiliteitsgedrag. Tegelijkertijd gaven een aantal bedrijven juist aan dat door de coronacrisis duurzaamheid en de ‘HR’ afdeling op de achtergrond is komen te staan. Het hoofd boven water houden was top prioriteit.
Als we iets gerichter kijken, zien we een aantal zaken die terugkomen uit het onderzoek.
Wat werkt in de communicatie?
- Persoonlijk contact (mobiliteitsmakelaars)
- Een integraal verhaal
- Denk vanuit de werkgever (krappe arbeidsmarkt, financieel rondkomen)
- Een begrijpelijke en overzichtelijke website
- Maak de communicatie handelingsgericht
- Opvallend: er is onbekendheid bij werkgevers over communicatiekanalen
Behoeften doelgroep
- Koppel vergelijkbare bedrijven aan elkaar, en help ze ervaringen te delen.
- Benut het enthousiasme van werkgevers die stappen willen zetten, en creëernetwerken van bedrijven die vergelijkbare stappen willen zetten, bijvoorbeeld op de schaal van bedrijventerreinen.
- Benut netwerken die er al zijn, ook in de communicatie.
- Er is behoefte aan communicatie over een veelheid van onderwerpen. Ervaringen en tips zijn daarbij het meest welkom.
Wat merken wij zelf?
- Meerdere websites en kanalen, dezelfde content
- Weinig content is specifiek gericht op een van de twee regio’s
- Risico: concurrentie tussen onze eigen kanalen
Conclusie
Al deze input heeft ervoor gezorgd dat we één website hebben ontwikkeld. Een website die alles bundelt en versnippering tegen gaat. Een website die overzichtelijk is, gekoppeld is aan drie thema’s en die direct tot actie kan leiden. Neem gerust een kijkje!
Benieuwd hoe jij kunt bijdragen aan duurzame mobiliteit?
Neem direct contact op met één van onze mobiliteitsmakelaars en ontvang onafhankelijk, persoonlijk advies op maat.
Regio West-Overijssel
06 2535 7227
a.helfrich@overijssel.nl
Regio Twente
06 2557 8096
r.rutten@overijssel.nl