Elektrisch rijden draagt bij aan de Nederlandse klimaatdoelstellingen. Daarom ondersteunt de overheid werkgevers die elektrisch willen rijden. Voor de zakelijke rijder is er een verlaagd bijtellingstarief, terwijl de particuliere autokoper profiteert van een aanschafsubsidie en het niet hoeven betalen van wegenbelasting. De hoogte van de bijtelling en de aanschafsubsidie waren eerder al bepaald, maar tijdens Prinsjesdag zijn daar enkele wijzigingen op gekomen.
Bijtellingsvoordeel elektrische auto’s
Het kabinet blijft in 2023 de verkoop van elektrische auto’s stimuleren. Dit betekent dat de korting op de bijtelling tot 2025 behouden blijft.
Wel wordt de zogenoemde ‘cap’ in de bijtelling – de maximumwaarde van de auto waarvoor de bijtellingskorting geldt – eerder verlaagd dan in het Klimaatakkoord is afgesproken. Dit betekent dat de vanaf 1 januari 2022 geldende korting van 6% op de bijtelling wordt toegepast op een cap van € 35.000 en vanaf 2023 op een cap van € 30.000. Voor het resterende bedrag boven de cap geldt het “normale” bijtellingspercentage van 22%.
Om het instellen van zero-emissie zones mogelijk te maken, werd eerder dit jaar bekend gemaakt dat er tussen 2021 en 2025 een nieuwe landelijke overgangsregeling komt. Dit zal het overstappen op uitstootvrije auto’s aantrekkelijker maken. Ook zijn deze auto’s na de leaseperiode interessant voor particulieren op de tweedehandsmarkt.
Subsidie elektrische auto’s
De subsidie voor aankoop van een nieuwe of tweedehands elektrische auto wordt verhoogd met € 90 miljoen. De komende jaren worden de subsidie per auto verlaagd. De MIA (Milieu-investeringsaftrek) en Vamil (Willekeurige afschrijving milieu-investeringen) leveren fiscale voordelen op voor bedrijven die investeren in milieuvriendelijke bedrijfsmiddelen. Hier vallen ook elektrische auto’s, bestelbusjes en laadpalen onder.
Wanneer je een volledig elektrische auto nieuw of tweedehands koopt kun je aanspraak maken op subsidie. Ook het private leasen van een elektrische auto valt onder de subsidieregeling. Deze subsidie voor aankoop van een nieuwe of tweedehands elektrische auto wordt verhoogd met € 90 miljoen.
Omdat elektrische auto’s naar verwachting steeds betaalbaarder worden, zal dit subsidiebedrag voor nieuwe elektrische auto’s vanaf 2022 steeds wat afnemen tot 2.550 euro in 2024. De aanschafsubsidie voor gebruikte elektrische auto’s geldt ook tot 2024, maar blijft gedurende de gehele periode gelijk op 2.000 euro.
Benieuwd hoe jij kunt bijdragen aan duurzame mobiliteit?
Neem direct contact op met één van onze mobiliteitsmakelaars en ontvang onafhankelijk, persoonlijk advies op maat.
Regio West-Overijssel
06 2535 7227
a.helfrich@overijssel.nl
Regio Twente
06 2557 8096
r.rutten@overijssel.nl