• Ik ontvang graag de nieuwsbrief!

    Stuur de nieuwsbrief naar:

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Neem contact op

Neem contact op

Maak kennis met je mobiliteitsmakelaar

Regio West-Overijssel

Arnold Helfrich

06 2535 7227

Regio Twente

Raymond Rutten

06 2557 8096

Flynth adviseurs en accountants is de beste (thuis)werkgever van Overijssel in de categorie 200+ werknemers. Zij zijn de grootste Nederlandse accountants- en adviesdienstverlener voor het MKB, met locaties verspreid over heel Nederland. Met zeven vestigingen verspreid over Overijssel zijn zij goed vertegenwoordigd in zowel Twente als West-Overijssel. Wij mochten deze prijs geheel coronaproof overhandigen aan Marcel Tijhuis, manager op de bezoeklocatie van Flynth in Zwolle. Via Zoom spraken we met Sandra (beleidsmedewerkster HRM), Sanne (assistent-accountant) en Jessica (HR-directeur) en vroegen we waarom Flynth deze prijs verdiende.

‘Flynth heeft hard gewerkt aan de thuisfaciliteiten voor medewerkers. We zijn trots en blij dat onze medewerkers ons genomineerd hebben!’ – Jessica

Wat maakt Flynth nou de beste werkgever van alle grote bedrijven in Overijssel?

‘Vanaf dag één van de eerste lockdown heeft Flynth snel geschakeld. We hebben direct een speciale werkgroep opgericht in de vorm van een ‘taskforce’.Vanaf het begin heeft de taskforce zich gefocust om alle werknemers op een fitte en vitale manier thuis te laten werken. Onze adequate reactie en handelen in deze bijzondere thuiswerksituatie maakt ons uniek’, vertelt Sandra.

Jessica: ‘We wilden dat iedereen in onze organisatie als eerst dus een goede thuiswerkplek kreeg. Naast deze praktische zaken was ook de mentale gezondheid van onze medewerkers tijdens deze bijzondere coronaperiode onder onze aandacht. Dit hebben we onder andere gedaan met online mindfulness én door een luisterend oor aan te bieden voor medewerkers die dat prettig vonden. Ondanks het thuiswerken,   was er verbinding tussen de taskforce en de organisatie en konden we medewerkers daarom goed helpen’.

Dit heeft Flynth vanaf dag 1 van de lockdown gedaan

1. Oprichten taskforce

Een taskforce opgericht om te luisteren naar iedereen binnen de organisatie. Door te luisteren naar de medewerkers, weten wij wat er speelt binnen de organisatie. Alle belangrijke partijen binnen de organisatie zijn toegevoegd aan deze taskforce. Iemand van HR, IT, Facilitaire Zaken en diverse medewerkers van andere afdelingen.

 

‘Dankzij de taskforce krijg ik snel antwoorden op vragen en krijg ik binnen een dag hulp’, Sanne.

 

2. Medewerkers faciliteren

Medewerkers mochten vanaf dag één van de lockdown faciliteiten van kantoor meenemen naar huis, zodat zij thuis een fijne werkplek konden creëren. Denk aan beeldschermen, laptops, stoelen. Binnen een dag regelt Flynth dat de werkplek thuis goed is ingericht. Inmiddels kunnen medewerkers gemakkelijk thuiswerkfaciliteiten bestellen via een online portal.

3. Zorgen voor de fysieke en mentale welzijn

Naast het faciliteren en luisteren naar de werknemers, heeft Flynth ook de vitaliteit hoog in het vaandel staan. Zo waren er onder meer online fitness-momenten tussen de middag, een ‘luisterend oor’ waarnaar gebeld kon worden, extra verlofmogelijkheden voor ouders met schoolgaande kinderen, een online mindfulness training en recent nog de mogelijkheid om oppas aan huis in te schakelen voor de kids. Maar ook af en toe een leuk presentje thuis voor iedereen.

4. Verbinden en aandacht geven

Om de verbinding te houden tussen werkgever en werknemers heeft Flynth diverse initiatieven opgepakt. Zo is de online dagstart ingevoerd, waarin het hele team een half uur praatje pot of juist wat functionele informatie met elkaar deelt. Ook organiseert Flynth regelmatig een livestream waarin de directie het hele bedrijf informeert over de stand van zaken en waar men ook via de chat rechtstreeks vragen kon stellen.

Jessica: ‘Voor corona ging de gehele directie 1-2 keer per jaar van locatie naar locatie om te spreken over de organisatie. Nu spreken zij via een live webinar in één keer voor de hele organisatie. Dit is zo goed bevallen dat we dit vaker gaan doen dat 1-2 in het jaar. Elke medewerker kan live vragen stellen, waardoor ze veel dichter bij de directie staan. Hier komt een stukje persoonlijk contact bekijken’.

‘Flynth loopt voorop als werkgever’

‘Als ik kijk naar andere partijen, dan vind ik dat Flynth een voorloper is. Mede dankzij de taskforce kunnen zij snel handelen en binnen een dag dingen voor je regelen. Ik vind het enorm fijn dat Flynth als eerste een goede werkplek voor mij heeft geregeld. Via een interne webshop kon ik met één muisklik een beeldscherm, bureaustoel, muis en toetsenbord regelen. Daarnaast heeft Flynth ook veel aandacht gehad voor de ARBO-technische en ergonomische aspecten van thuiswerken. Via TEAMS-sessies werd gekeken naar je houding’, vertelt Sanne ons tijdens het interview.

  • Welke actie werd door jullie als medewerkers het meest gewaardeerd? 

Sanne: ‘Dat verschilt heel erg per medewerker en de specifieke behoefte die iemand heeft, maar de snelle levering van thuiswerk faciliteiten is wel erg op prijs gesteld. Ook de attenties vanuit de directie. Daar wordt altijd erg leuk op gereageerd.’

  • Hoe zorgen jullie dat medewerkers fit blijven tijdens het thuiswerken? 

Jessica: ‘We doen heel sterk de oproep om toch vakantie te nemen, ondanks dat je niet ‘op vakantie’ kunt. We vragen echt aandacht voor de nodige ontspanning en afstand nemen van het werk. Maar we bieden ook een half uurtje online fitness aan tussen de middag en voor de nodige mentale fitheid de mindfulness training. En we hebben bij de uitrol van de thuiswerkplekken ook de online werkplek check bij iedereen gedaan. Dan wordt online met je meegekeken of je de beeldschermen, je bureau en stoel zo hebt afgesteld dat je een goede zithouding hebt.’

  • Gaan jullie structureel thuiswerken vasthouden na corona?

Het thuiswerken willen we bij Flynth blijvend stimuleren na corona, want we hebben gezien dat thuiswerken veel voordelen heeft. Het is alleen niet voor iedereen prettig om altijd thuis te werken, of medewerkers hebben geen mogelijkheid om thuis te werken. Daarom willen we het vrijwillig laten zijn, maar er zeker wel op sturen’, aldus Jessica.

 

Zorg goed voor jezelf, maar ook voor elkaar’ – Sandra

 

Thuiswerk-tip voor andere werkgevers

De mooiste tip die we tot nu toe hebben gehoord is van Sandra: ‘Zorg goed voor jezelf, maar ook voor elkaar. Zorg bovendien voor voldoende aandacht, ook al is het online. Alle interne communicatie stond bij ons in teken van aandacht voor elkaar.’

Niet iedereen durft zomaar voor een praatje contact op te nemen met een andere collega, het gesprek dat medewerkers normaal hadden bij de koffieautomaat. Zeker niet de jongere medewerkers, die het vaak het hardst nodig hebben. Stimuleer medewerkers daarom ook informeel met elkaar in contact te zijn. Als medewerkers te veel thuiswerken, dan kun je de verbinding kwijtraken.. Het wegvallen van die verbinding kan zorgen voor een gevoel van eenzaamheid, of in het ergste geval het vertrek bij de organisatie. Zorg er dus voor dat mensen aandacht krijgen, in contact zijn met elkaar. Dit kan bijvoorbeeld met een dagstart voor je team. Vraag aan elkaar hoe het gaat!.

Denk na over de combinatie thuiswerken en op kantoor werken. Een TEAMS-overleg werkt perfect, maar wat als de helft van je team op kantoor zit en de helft thuis? Hoe voorkom je dat medewerkers vanwege overleggen dan toch maar naar kantoor moeten komen? Maar hier samen duidelijke afspraken over.’, aldus Sandra.

Glimlachende vrouw is haar fiets op slot aan het doen
  • Tip je werkgever

  • Ik kwam dit tegen op OverijsselOnderweg!
  • denkt graag mee over mobiliteit.

Benieuwd hoe jij kunt bijdragen aan duurzame mobiliteit?

Neem direct contact op met één van onze mobiliteitsmakelaars en ontvang onafhankelijk, persoonlijk advies op maat.

Foto van een brug tijdens zonsondergang

Regio West-Overijssel

Arnold Helfrich

06 2535 7227

a.helfrich@overijssel.nl

Regio Twente

Raymond Rutten

06 2557 8096

r.rutten@overijssel.nl