De e-bike – en zeker de supersnelle speed-pedelec – hebben de term ‘fietsafstand’ sterk verruimd. Een rit van 20 kilometer naar kantoor of zelfs meer, trap je door de elektrische ondersteuning weg voordat je het weet. In Overijssel woont meer dan de helft van de medewerkers op fietsbare afstand, daarvan rijdt bijna twee derde met de auto naar het werk. Dus volop kansen voor de werkgever om fietsen te stimuleren. Met als voordelen vitalere en gezondere medewerkers en minder CO2 uitstoot.
Als deze woon-werk afstand ook af te leggen is per fiets, zou dan een leasefiets naast je leaseauto niet een goede oplossing zijn? Maar mag dat wel, over twee “lease-vervoersmiddelen” tegelijkertijd beschikken? Een medewerker met een auto van de zaak kan kiezen om de leaseauto te combineren met een leasefiets. Zeker voor die medewerker die op fietsafstand van het werk woont.
Fietsregeling
Toch zijn er ook verschillen tussen de fiets en de auto van de zaak. Bij een auto van de zaak neem je als werkgever altijd de leasekosten voor je rekening. Maar bij de fiets van de zaak beslist een werkgever zélf of hij doet. Een werkgever kan er ook voor kiezen om een bijdrage te doen in de maandelijkse kosten óf om het leasebedrag uit te ruilen met het brutoloon.
De medewerker telt voor de leasefiets dan 7% van de aanschafwaarde bij zijn/haar inkomen op. Deze bijtelling komt netto neer op een paar euro per maand.
Je kunt er als medewerker ook ervoor kiezen het leasebedrag uit te ruilen met je brutoloon. Deze voor de werkgever kostenneutrale fietsregeling, levert de medewerker flink wat belastingvoordeel op. Een leasefiets, waaraan de werkgever niets mee betaald, is dan tot wel 35% goedkoper dan de privé aankoop van een nieuwe fiets.
Benieuwd hoe jij kunt bijdragen aan duurzame mobiliteit?
Neem direct contact op met één van onze mobiliteitsmakelaars en ontvang onafhankelijk, persoonlijk advies op maat.
Regio West-Overijssel
06 2535 7227
a.helfrich@overijssel.nl
Regio Twente
06 2557 8096
r.rutten@overijssel.nl